Matthias 30 år i branschen
den 13 augusti 2020

Hallå där… Matthias Vidh – som firar 30 år i branschen

Efter gymnasiet hoppade Matthias Vidh in på sin fars revisionsbyrå Mapema, som i dag ingår i Baker Tilly-nätverket. ”13 augusti 1990 började jag och sedan dess har jag aldrig slutat”, säger han.

”Alltid lär du dig något”, sa pappa Per-Håkan när han föreslog att sonen Matthias Vidh skulle testa vingarna på hans revisionsbyrå Mapema efter gymnasiet. Till sin förvåning gillade Matthias Vidh jobbet – och sedan dess har han varit kvar, samtidigt som han också under ett par år pluggade ekonomi på Örebro universitet.

I dag, 13 augusti, var det exakt 30 år sedan han började på familjeföretaget som numera även har redovisning och rådgivning som tjänsteutbud. För femton år sedan, i oktober 2015, köpte Matthias Vidh ut sin far. Numera finns byrån både i Sollentuna och i Nacka utanför Stockholm.

Du har sagt: ”Att jobba i ett familjeföretag kan vara tufft men 30 år är en bragd”. Hur menar du då?
– Det finns många styrkor och fördelar med att driva och jobba på familjeföretag. I medvind går det alltid bra. När det börjar blåsa hårt, så gnäller folk inte, utan jobbar på för företagets överlevnad. Som anställd har man kanske inte samma överlevnadstänk. Men man kan också vända på det. Om man är för lika inom familjen kan det leda till att byrån stagnerar.

Hur tänker du då?
– Egentligen kan det handla om en generationsfråga och att man har olika syn på hur verksamheten ska drivas. Pappa hade en massa rutiner som jag lärde mig. Sedan ville jag börja förändra. Och där var vi inte överens. Jag försökte länge lobba för att vi skulle investera i människor, för det är då man börjar få avkastning.

– När jag fick ta över byrån fick jag testa själv – och jag valde jag att satsa på att nyanställa och få in annan kunskap. När man prickar in rätt, så blir det en väldigt synbar effekt. Sedan dess har vi fått ännu större kundstock och fler anställda. Nu har min 17-åriga son har sagt att han ska börja jobba extra här så då går vi in på tredje generationen – och det är ju bara roligt.

Hur har branschen förändrats under dina år?
– Det har hänt mycket som präglar branschen på ett positivt sätt. Det finns exempelvis byråer som tidigt gick ut och sa att de skulle börja jobba pappersfritt. Andra byråer har gått från revision till att bli techbolag. Att många vågar göra saker som ingen vågade förr är modigt och bra.

– Numera vill människor bredda sig och byta jobb mycket oftare än tidigare. Men att medarbetare breddar sig så mycket att de helt lämnar branschen är naturligtvis en nackdel. Vi måste bli ännu mer attraktiva, så att vi lyckas behålla talangerna en längre tid. Jag tror att man behöver se över ägarstrukturerna. De nya i branschen behöver se att de kan utvecklas snabbt och bli delägare tidigt exempelvis.

Vad skulle du säga till en student som funderar på en inriktning inom revision, redovisning och rådgivning?
– Ta steget! Vi jobbar inom en stabil framtidsbransch. Företagen behöver vår hjälp och stöd i alla tider, men mer nu än någonsin. Det är ett brett yrke, där man kan specialisera sig inom olika fält. Ett riktigt kul arbete där vi får möta olika typer av företag och ha mycket kundkontakt.

Vad har ni annars på gång på Baker Tilly Mapema?
– Vi är ett ganska ungt företag på så vis att ingen av oss tre delägare har fyllt 50 år än. För fyra år sedan anställde vi en marknadschef, vilket är ovanligt för en liten byrå med totalt tolv medarbetare. Vi har tack vare det börjat jobba stenhårt i olika nätverk för att öka vår kundbas. Det ledde till att vi fick kundrekord med 80 nya kunder förra året. Sedan jobbar vi mycket med att mäta våra mål och det vi gör. Det tar längre tid än man tror, men det är ett måste.

Hur ska du fira du dina 30 år i branschen och på familjeföretaget?
– Vi ska ha en kick off i augusti och då ska vi fira lite extra. Och så blir det middagar hemma för att fira med familjen.

Läs mer: ”Ju mer man ger, desto mer får man tillbaka”

Läs mer: Baker Tilly-vd: Jobba mindre, tjäna mer”

Cookies

Bekräfta att du samtycker till användning av cookies.